Pressmeddelande: Masters-brons till Anna Bernholm

För två månader sedan blev Anna Bernholm fjärde svensk genom tiderna att vinna en Grand Slam. Därefter har hon hunnit vara med och vinna silver med Valencia i judons variant på Champions League. Idag fortsatte de imponerande framgångarna med en semifinal följt av en vunnen bronsmatch i -70 kg när judoåret avlutades med de högst rankade på Masters.

Första omgången
Världssexan Bernholm inledde mot brittiska Gemma Howell. Det var tre år sedan de möttes senast i -63 kg och det var 0-2 i inbördes möten. Nu blev det en holmgång i kamp och greppning där de neutraliserade varandra effektivt, och attackerna blev inte farliga åt något håll. Det såg lika låst och neutraliserande ut nere i mattan. När de fyra minuterna hade gått hade de varsin shido (varning) och matchen fortsatte i golden score (första poängen vinner eller shido).

Efter 1:47, alltså nästan en och en halv match, var Howell för trött och en falsk attack gav en shido för henne och seger till Bernholm.

Kvartsfinal
Kvartsfinal och en ny motståndare som Bernholm inte hade lyckats besegra på tre möten nu i höst, Fanny Estelle Posvite, Frankrike.

Det blev en match med flera rejäla attacker, från båda håll. Vartefter lugnade sig tempot och efter 2:50 drar Bernholm på sig en shido.

Det blir några fler attacker utan att det är aktuellt med några poäng, och en tämligen jämn match. I slutet får båda samtidigt shido för negativ greppning. Lika vid full tid och ännu en golden score.

Bernholm inleder förlängningen klart bäst och attackerar direkt. Efter 1:11 är Bernholm ytterst nära poäng (domaren delade felaktigt ut en poäng som togs bort).

Tröttheten börjar bli tydlig hos båda och Posvite får vara nöjd att hon inte får en till shido för passivitet. Först efter en dryg matchtid till, 4:11, gör Posvite en attack som Bernholm kan kontra bakåt med rejält tryck. Hon tilldelas waza-ari och semifinalplatsen är säkrad.

Semifinal
I semifinalen väntade rutinerade och mångmedaljbehängda brasilianskan Maria Portela, nu rankad 8:a. Det blev en match där Bernholm hade lite svårt att få till greppningen mot den mycket kortare Portela.

Bernholm drog på sig en shido. När exakt halva matchen har gått attackerar Bernholm, men blir kontrad och waza-ari ges till Portela.

Matchen fortsätter på samma sätt, Bernholm har svårt att hitta in i greppningen mot en slug Portela.

Med 30 sekunder kvar kommer den bästa attacken från Bernholm, ett sumi gaeshi-kast som är mycket nära att ge en waza-ari.

Men det blev ingen final, Portela gick dit och vann även den.

Bronsmatch
I bronsmatchen stod Aleksandra Samardzic, Bosnien Hercegovina, på andra sidan. Samardzic, 11:a på världsrankningen, är lite av en favoritmotståndare för Bernholm – tre möten har gett tre segrar i år.

Det var också Bernholm som tog kommandot, trots att Samardzic attackerade en hel del. Bernholm hade full koll på attackerna och var aldrig illa ute.

Efter drygt en minut tog Bernholm ledningen på en waza-ari med en sumi gaeshi.

Förutom en shido för negativ greppning gör Bernholm en taktiskt mycket bra match trots en dags matchande med ett par väldigt långa matcher som borde ha kostat mycket energi. Bernholm avslutade också dagen snyggt med att i sista sekunden kontra en attack med sin o uchi gari och få en till waza-ari.

Bronsmedalj på Masters för Bernholm, vilket gör henne till den första svenska kvinnan genom tiderna med att ta medalj på Masters!

Foto: IJF – Gabriela Sabau

Länk till matcherna hittar ni här, och mer infomation om Bernholm hittar ni här!

Landschefen Robert Eriksson på coachstolen kunde räkna in två bronsmedaljer på fyra deltagare på Masters – en imponerande svensk insats. Man kan också konstatera att genombrotten för Anna Bernholm och Tommy Macias förra hösten har nu lett till en stark etablering i världstoppen. Världssexor just nu och medaljer på Masters, och det tvååriga OS-kvalet inleds i vår.

För information: Pressansvarig – Christer Löfgren,  christer.lofgren@judo.se

Foto: IJF – Gabriela Sabau