Hur träning går till

  1. Hem
  2. Om judo
  3. Hur träning går till

Om judo

Judo betyder ”Den mjuka vägen” och är en japansk kampsport utan slag och sparkar. I judo används kast, fasthållningar, armlås och halslås för att vinna över sin motståndare. Den som utövar judo kallas judoka.

Judo utövas i en träningslokal, som kallas ”Dojo” på japanska. På judomattan (”Tatami”) tränar alla barfota. Judo tränas normalt i blandade grupper, både killar och tjejer eller både män och kvinnor. Ofta är de uppdelade i olika åldersgrupper och i olika färdighetsnivåer – som visas genom den färg på bältet som utövaren bär. När någon börjar med judo så bär den ett vitt bälte – om den har en judodräkt.

Judo är en olympisk och paralympisk sport och debuterade på OS-programmet vid OS i Tokyo 1964 och på det paralympiska programmet vid Paralympics i Seoul 1988.

”Judo är mer än bara en sport”

Förutom att judo ger en bra träning för hela kroppen så bygger judon också på en stark värdegrund. Värdegrunden är likadan över hela världen och tillämpas av alla judoka oavsett nivå. Judons värdegrund innehåller åtta värdeord som ska genomsyra all judoverksamhet och vägleder oss i hur vi ska behandla varandra, både på och utanför judomattan. Läs mer om judons värdegrund här.

Tommy Macias ler och håller om sin motståndare. Motståndaren ler tillbaka.

Tommy Macias (i vitt) och Denis Iartcev (i blått) tackar varandra efter en finalmatch. Vänskap, artighet och respekt är tre av värdeorden i judons värdegrund. Foto: Gabriela Sabau.

Judo för synskadade och personer med intellektuell funktionsnedsättning

Judo är en bred sport som passar många; barn, ungdomar, vuxna, äldre samt personer med synnedsättning (parajudo) eller intellektuella funktionsvariationer (anpassad judo). Här kan du läsa mer om parajudo och anpassad judo.

Foto: Parasport Sverige.

Särskilda träningsformer

Judo kan tränas på många olika sätt och med många olika syften. En form av judoträning är ”Kata”. Då utförs vissa tekniker på ett visst sätt i en viss ordning. Det finns fem olika traditionella judokator som också beskriver judons olika typer av tekniker och de principer som judosporten grundar sig på.

En annan särskild träningsform är tävlingsträning. Där är träningen ofta inriktad mer på fysisk träning av styrka snabbhet och uthållighet. Den typen av träning innehåller också mycket mer träning av judons kampmoment än vanlig judoträning.

Många klubbar i Sverige erbjuder också en särskild träningsform för små barn tillsammans med någon eller båda av sina föräldrar eller annan vuxen. På de träningarna är målet inte att lära ut så mycket judo utan snarare att träna på grundmotoriska färdigheter – med judo som metod – och att delta i aktiviteter tillsammans över generationsgränser.

En träningsform som introduceras alltmer är judoträningar som fokuserar mer på fallteknik och allmän friskträning snarare än på judokast och kamp. Svenska Judoförbundet har tagit fram ett särskilt träningsprogram Judo4Balance som är anpassat speciellt för det. Syftet med Judo4Balance är att hjälpa människor att hålla sig friska och undvika skador som kan uppstå av fall i det vardagliga livet.

Börja träna judo

Judo går att träna på alla ambitionsnivåer, oavsett om du tränar för att vinna OS eller tränar för motionen och sällskapets skull. Vi har allt från lekjudo och barngrupper för de minsta till elitgrupper, vuxen- och äldregrupper.

Sedan några år tillbaka erbjuder vi även fallträningskurser för både äldre och personer i arbetslivet genom träningsprogrammet Judo4Balance. Läs mer om Judo4Balance här.

Om du vill börja träna judo rekommenderar vi dig att ta kontakt med din lokala judoklubb för att höra dig för om vad de erbjuder för typ av träning på din ort.

Fallteknik är en av de första sakerna du får lära dig när du börjar träna judo. Att kunna falla på rätt sätt utan att skada sig är nödvändigt att kunna innan du börjar med mer avancerade tekniker så som kast. Foto: Alf Tornberg.

Meny