Hur träning går till

  1. Hem
  2. Om judo
  3. Hur träning går till
Bra att veta innan första träningen

Judo utövas i en träningslokal, som kallas “Dojo” på japanska. På judomattan (“Tatami”) tränar alla barfota och utan hårda föremål på kroppen eller på kläderna, dvs inga örhängen, halsband, knappar eller dragkedjor. Det är inte nödvändigt med en judodräkt (“Judogi”) den första tiden som du tränar men det är bra med träningskläder som har långa ärmar och långa ben. Om du har långt hår är det bra om du antingen flätar det eller sätter upp det med en mjuk snodd utan metall.

Judo tränas normalt i blandade grupper, både killar och tjejer eller både män och kvinnor. Ofta är de uppdelade i olika åldersgrupper och i olika färdighetsnivåer – som visas genom den färg på bältet som utövaren bär. När någon börjar med judo så bär den ett vitt bälte – om den har en judodräkt.

När träningen börjar

Varje judoträning börjar alltid med att hela gruppen och tränaren gör en hälsning (“Rei”), oftast görs den sittande på knä men kan ibland göras stående. Olika klubbar kan ha olika rutiner för sin hälsning, en del gör det i ring, andra gör det på led. Träningen inleds sedan med någon form av uppvärmning, för barngrupper blir det ofta någon lek, enkla inslag av gymnastik förekommer ibland men nästan alltid träning på judons fallteknik (“Ukemi”).

Under träningspasset så blandas olika moment av teknikträning både i stående på olika kast och i matta på olika fasthållningar, vändningar eller kontrollgrepp. Flera av övningarna har inte bara teknikträning som enda syfte utan kan också ha karaktären av styrke-, snabbhets-, koordination- eller uthållighetssträning. Ofta, i alla fall i grupper där deltagarna tränat en tid, så genomförs också en del kampmoment (“Randori”) både i stående och i matta.

Varje träning avslutas också med en likadan hälsning som inledde träningspasset.

Särskilda träningsformer

Judo kan tränas på många olika sätt och med många olika syften. En form av judoträning är “Kata”. Då utförs vissa tekniker på ett visst sätt i en viss ordning. Det finns fem olika traditionella judokator som också beskriver judons olika typer av tekniker och de principer som judosporten grundar sig på.

En annan särskild träningsform är tävlingsträning. Där är träningen ofta inriktad mer på fysisk träning av styrka snabbhet och uthållighet. Den typen av träning innehåller också mycket mer träning av judons kampmoment än vanlig judoträning.

Många klubbar i Sverige erbjuder också en särskild träningsform för små barn tillsammans med någon eller båda av sina föräldrar eller annan vuxen. På de träningarna är målet inte att lära ut så mycket judo utan snarare att träna på grundmotoriska färdigheter – med judo som metod – och att delta i aktiviteter tillsammans över generationsgränser.

En träningsform som introduceras alltmer är judoträningar som fokuserar mer på fallteknik och allmän friskträning snarare än på judokast och kamp. Syftet med den träningsformen är att hjälpa människor att hålla sig friska och undvika skador som kan uppstå av fall i det vardagliga livet.

Meny