Pressmeddelande: Bronsmedalj på Grand Prix för Robin Pacek

Grand Prix, Budapest, Ungern, 11-12 augusti

OS-kvalet i judo rullar vidare och vid helgens Grand Prix i Budapest såg man att det var sista stortävlingen innan VM när många stora namn ville förbereda sig; och vilken strålande förberedelse det skulle bli för svenskarna!

Bäst av alla gick det för Robin Pacek i -81 kg. Efter OS i Rio tog det nästa ett år innan han tävlade internationellt igen, och det blev bara en tävling under 2017. I år satte han fart på Europacuper och erövrade två bronsmedaljer i början av året, men han har inte alls fått till det på Grand Prix och Grand Slam-nivå förrän nu i helgen i en viktklass. Effekten blev att han hade halkat ner till en 113:e plats på världsrankningen.

Som oseedad blev det många matcher för Pacek som inledde mot amerikanen Harmik Aghakhani, en match Pacek skall vinna tio av tio och visst gjorde han det. Utan att förta sig fick han waza-ari (lägsta poängen) på en vältimad o uchi gari (benkast) efter 1,43. En knapp minut senare gav offerkastet tani otoshi en till waza-ari och matchen var över.

Två waza-ari = ippon (fullpoäng).

Det blev tuffare i andra matchen mot marockanen Achraf Moutii, rankade 28:a i världen, men också lite tråkigare. Det blev bara greppning eftersom Moutii inte ville att Pacek skulle få sitt grepp, och efter 1.54 hade Moutii fått sin tredje shido (varning) vilket innebär diskvalifikation.

I tredje omgången/åttondelsfinal väntade det rutinerade hemmahoppet Attila Ungvari, 16:e-rankad. Ungvari hade 3-0 i inbördes matcher mot Pacek i ryggen.

Matchen började som den förra med att nu Ungvari hade stor respekt för Pacek och efter 1,18 hade Ungvari dragit på sig två shido för att han smet utanför mattan. Men det var ändå Ungvari som gjorde första riktiga attacken, och Pacek fick shido för passivitet. När knappt halva matchen hade gått, 1.50 attackerade Ungvari och Pacek kontrade starkt med ett handkast och fick waza-ari. Den ledningen taktiserade därefter Pacek hem under bra kontroll resterande två minuter. Inbördes nu 1-3.

Dags för kvartsfinal och då mot andraseedade världsfyran Alan Khubetsov, Ryssland. Inte heller den ryske europamästaren från 2017, med mängder av Grand Prix och Grand Slam-medaljer, hade inför matchen förlorat mot Pacek de två gånger de mötts.

Återigen en som visade stor respekt för Pacek, men också inledde start med ett kastförsök där Pacek direkt nere i mattan gjorde ett starkt armlåsförsök. Efter två minuter konstaterar vi att matchen är helt jämn. 50 sekunder kommer vad som ser ut att kunna bli avgörande när båda satsar kraftfullt i kastförsök och Pacek blir den som lyckas men ryssen landar på magen och inga poäng. Med 10 sekunder kvar är Pacek återigen mycket nära poäng.

Golden score (första poängen vinner) Khubetsov startar stark men det är Pacek som kontrar och får waza-ari av domaren. En poäng som dock tas bort, ännu en maglandning. Efter 1.40 in i golden hittar en trött ryss till slut rätt och kan vinna på waza-ari. Khubetsov vann både semi och final på ippon och tog guldet.

Återkval, når man kvartsfinal får man en andra chans på brons. För Pacek väntade då tredjeseedade världssjuan Dominic Ressel, Tyskland, som kom med ett guld i senaste Grand Prix i ryggen. De två hade aldrig mötts. Det var Ressel som började klart bäst och Pacek såg trött ut efter flera riktigt hårda och långa matcher.

Pacek drog på sig en shido efter en minut, en till efter drygt tre minuter. Men även Ressel var sliten och halvvägs in i matchen så jämnade det ut sig och Packe bjöd bl.a. på en bra kombinationsteknik, men tysken var väldigt nära poäng i slutet av matchen. Med bara 20 sekunder kvar är kampen om greppet slut, båda två har bra grepp och står bara och måttar och försöker uppbåda en sista kraftansträngning för ett kast…och det blir Pacek som orkar först. En perfekt tani otoshi som ger ippon och bronsmatch med 13 sekunder kvar.

Bronsmatch, och det mot världstvåan, förstaseedade Frank de Wit, Nederländerna, som hade vunnit allt fram till den förlorade semifinalen på ippon. En motståndare som passar Pacek, deras enda tidigare möte var bronsmatchen i EM 2016 då Pacek vann.

De Wit var den hetare utan att skapa något och han blev varnad. Tröttheten hos Pacek var dock uppenbar och även han varnades två gånger om. Det var dock tomt på poängtavlan efter 2.55 när Pacek ännu en gång hittade kraft och timing när en fint fick de Wit att lägg tyngdpunkten fel och ännu ett utmärkt kast från Pacek, fotkastet sasae gav ippon, förstås. Bronsmedaljen var bärgad.

Strålande av Pacek och många hårda långa matcher mot bra motstånd och en medalj i slutet, bättre kan en VM-uppladdning knappast gå! Och ett rejält hopp upp i rankingen med 46 platser till 67:e.

Prispallen i -81 kg på GP i Budapest, Foto: Gabriela Sabau, IJF Media

Anna Bernholm, -70 kg, 5:a

I -70 kg var världsfyran Anna Bernholm förstaseedad och stod över första omgången. I andra omgången hettade det till direkt 17:e-rankade Elvismar Rodriguez var tvåa på panamerikanska mästerskapen i våras och har många Grand Prix och Grand Slam-medaljer. Bernholm hade inte på två försök lyckas vinna mot venezulanskan men inledde starkt och redan efter 24 sekunder fick hon en waza-ari på offerkastet sumi gaeshi som efter lååång videogranskning togs bort. Lite senare utnyttjar Bernholm sin styrka nere i mattan och avgör med ett halslås, ippon.

I tredje omgången blev det en lång kamp mot spanjorskan Sara Rodriguez. Det blev en match där Rodriguez jobbade frenetiskt utan att kunna hota Bernholm på riktigt medan Bernholm bidade sin tid och väntade på rätt läge. När fulltidssignalen ljöd hittade Bernholm äntligen rätt, men kastet bedömdes ha påbörjats efter signalen. Först 2.12 in i golden score kunde Bernholm avgöra med en kombination höftkast och benkastet o uchi gari för ippon.

Kvartsfinal och det mot den lovande japanskan Saki Niizoe som var i storslag och slutade dagen med ett guld efter att ha vunnit alla matcher utom en på snabba på ippon, den mot Bernholm. Niizoe tog ledningen med waza-ari redan efter 24 sekunder.

Bernholm fick jaga medan japanskan var taktiskt slipad och lyckades störa Bernholms grepp som inte hittade ingen lösning. Niizoe höll ledningen matchen ut.

Bernholm vidare i återkval mot VM-tvåan 2017, Maria Perez, Puerto Rico, 9:a på världsrankingen. Deras enda tidigare möte vann Bernholm. Nu blev det en låst tillställning med få kastförsök där de greppade ut varandra. Efter knappt halva matchen hittade Perez luckan och får waza-ari ett kast.

När Perez försöker igen lite senare kan Bernholm inte bara försvar sig mot kastet utan även ta över nere i mattan, fasthållningen ger ippon.

Bronsmatch mot kanadensiska Kelita Zupancic, ranking 10:a. Ett bekant ansikte för Bernholm; de har mötts två gånger i år: när Bernholm vann final på Grand Prix i Antalya och senare i kvartsfinalen på Grand Prix i Hohhot, då Zupancic vann.

Nu blev det en fysisk match där ingen var riktigt nära poäng under ordinarie tid och en dryg minut i golden score lyckas Zupancic nere i mattan, en fasthållning ger ippon och medaljen.

Precis som för Pacek en riktigt bra genomkörare för Bernholm inför VM, tyvärr utan medalj denna gång, men nära var det ju.

Anna Bernholm i match om brons på GP i Budapest. Foto Gabriela Sabau, IJF Media

Martin Pacek, -100 kg, 5:a

Den mest rutinerade i landslaget och vår mest medaljbehängde, 31-årige Martin Pacek, tidigare världstvåa, har haft det lite trögt en längre tid, men nu släppte det. Som oseedad blev det många matcher på väg fram till bronsmatchen. Först mot chilenaren Thomas Briceno där Packe kastar med uchimata redan efter 25 sekunder och får waza-ari. Tyvärr kvitterade Briceno 20 sekunder senare. Pacek försöker avgöra och är ytterst nära flera gånger, men Briceno slinker ur. Lika vid full tid och Pacek fortsätter försöka och till slut drar Briceno på sig en tredje shido och matchen är slut.

Andra omgången mot L.A. Smith, USA, och Pacek är i full kontroll. Smith kan inte störa honom nämnvärt och efter två minuter ger ett höftkast waza-ari för Pacek. En tredje shido för Smith ger matchvinst för Pacek 20 sekunder senare.

Tredje omgången/åttondelsfinal mot Shady Elnahas, Kanada, och Packe kliver direkt in med en attack och offerkastet yuko tome nage ger waza-ari. Pacek är i full kontroll även denna match och efter 2.44 leder en fasthållning till matchvinst.

Kvartsfinal mot en av överraskningarna i -100 kg Daniel Herbst, Tyskland, som hade imponerat. Men Pacek kunde han inte alls rubba. Härligt nog avslutade Pacek med något vi får se alldeles för sällan nu för tiden från honom, en perfekt uchi mata för ippon.

I semifinalen väntade den regerande världsmästaren Aron Wolf från Japan, som hade 3-0 i inbördes möten med Pacek. De två neutraliserar varandra bra och det är få attacker som blir riktigt farliga. Först när Pacek missar en attack med bara sekunder kvar så kan Wolf ta över nere i mattan och vinna på fasthållning. Woolf tog sedan guldet.

För Pacek väntade en bronsmatch mot EM-trean, israelen Peter Palchick, 7:a på rankningen. Det blev Pacek som drev matchen och efter en minut kommer den väldiga uchi matan igen, men Palchick lyckas undkomma och det blir ingen poäng. Istället tar israelen ledningen 26 sekunder senare. Och i slutet av matchen tar Palchick över i mattan och vinner på ippon.

Skönt för Pacek med en ny medaljmatch och att han med emfas vinner de matcher han skall vinna, samt ger världsmästaren en rejäl match. Sen ser vi gärna mer av hans uchi mata!

Ett av Martin Paceks försök på uchi-mata i match om brons på GP i Budapest. Foto: Gabriela Sabau, IJF Media

Övriga

Värt att uppmärksamma var att 22-årige Victor Busch, i sin tredje Grand Prix, visade att han borde få fler chanser. Det blev två segrar innan den regerande Europamästaren Sagi Muki från Israel blev för svår i åttondelsfinalen.

Den enda som inte var nöjd av svenskarna var världsfemman Tommy Macias som åkte ur direkt i -73 kg.

För information: Pressansvarig – Christer Löfgren, christer.lofgren@judo.se