Pressmeddelande: Bronsmatch för Anna Bernholm i OS-kvalpremiären

Grand Prix, Hohhot, Kina, 25-27 maj

När det tvååriga OS-kvalet i judo drog igång idag för vår högst rankade judoka Anna Bernholm, -70 kg, visade hon klass, även om det inte räckte hela vägen fram till medalj, men nästan.

Världsfemman Bernholm var tredjeseedad och klev in i tävlings först i åttondelsfinal. Där väntade programenligt den svåra ryska ettan Alena Prokopenko. Deras senaste möte, en Grand Slam-kvartsfinal slutade med rysk seger. Nu blev det hela till en riktig fysisk kraftmätning. Bernholm, som har blivit alltmer taktiskt slipad var den lite mer aktiva av de två. Ryskan drog på sig en shido (varning).

En bit in i matchen bjöds ryskan på en riktig flygtur, kastet ura nage, men lyckades landa på mage. Nollorna på poängtavlan lyste ända fram till det var 53 sekunder kvar. Då fick Bernholm in ett riktigt vasst höftkast, ippon (full poäng)

kvartsfinalen väntade formstarka Kelita Zupancic, Kanada, värdlstolvan som har två Grad Prix-silver hittills i år. Också det en match som också blev tuff men av helt annan karaktär med mer slitig kamp om greppet och många mer lite hafsiga attacker. När vi summerade de fyra minuterna hade båda två varsin shido och hade haft varsitt kast som så när gav poäng, men inte mer. I golden score var sedan Zupancic snäppet starkare och ett kast efter 45 sekunder förpassade Bernholm till återkvalet med chans på brons. Zupancic tog till slut silvret.

Återkvalmotståndare blev mongoliska Naranjargal Tsend-Ayush och hon märkte vilken nivå Bernholm har nått. 14 sekunder tog det innan Benrholm hade avgjort, en utmärkt sume gaeshi med ovanligt bra fart gav ippon.

Bronsmatchen gick mot brittiska Gemma Howell som i sin kvartsfinal hade skrällt stort och besegrat regerande världsmästarinnan världsettan Arai från Japan. Senast Bernholm mötte Howell var i Masters i december då Bernholm vann på sin väg till bronsmedaljen.

Återigen en annan karaktär på matchen, ryckigare kamp om greppet men kraftfullare och bra rejäla attacker. Brittiskan inledde klart bäst men Bernholm växte in i matchen och sist minuten av ordinarie tid var Bernholm den dominerande. Lika vid full tid och golden score där brittiskan inledde bäst men det var när Bernholm efte 1,24 testade en ura nage som inte alls var långt borta som Howell kunde kontra och waza-ari blev vinstpoängen.

En femteplats (inga 4:or i judo) till Bernholm och en ok start på OS-kvalet, fast målet för Bernholm var förstås en medalj.

Foto: IJF – Gabriela Sabau

För dagens andra svensk Robin Pacek i -81 kg, blev det ett uppfyllt favoritskap mot unge tysken Tim Gramkow, där Pacek avgjorde efter knappt halva matchen med ett lite udda men effektivt handkast för ippon.

I andra omgången blev portugisen Anri Egutidze, med två Grand Prix-medaljer i år för svår. I en tilknäppt match där Pacek vågade attackera mest under första halvan hittade portugisen rätt med en perfekt tai toshi efter drygt två minuter. Därmed var Pacek ute.

I morgon söndag 27/5:

Martin Pacek är fjärdeseedad och kliver in i åttondelsfinalen. Seger där och kvartsfinalen kan ge chans till revansch för förlusten i OS i Rio mot sydkoreanen Cho.

Joakim Dvärby är sjätteseedad och inleder i åttondelen mot endera turkmenen Hojamuhammedov eller kazaken Serikbayev.

Man kan följa tävlingarna, både resultat och i webbsändningar genom att gå in på ippon.org

För information: Pressansvarig – Christer Löfgren,  christer.lofgren@judo.se