Dropdown – fullbredd

Rapport från Nordiska Mästerskapen 2026 i Finland

jun 22, 2026 | Tävling

Nordiska Mästerskapen i judo genomfördes den 13–14 juni 2026 i Lempäälä, Finland, i Bläk Boks arenan vid Ideapark. Arrangemanget höll genomgående hög kvalitet, och det finska värdskapet präglades av en mycket uppskattad gästvänlighet. Värt att notera är att Finland deltog med flera av sina främsta seniorer, trots att en Grand Slam‑tävling och starten på OS‑kvalet väntade redan veckan därpå. Detta bidrog till en hög sportslig nivå och visar tydligt den prioritet som värdlandet ger det nordiska samarbetet.

Starka svenska prestationer

Trots vissa bortfall visade Sverige god konkurrenskraft med flera framstående resultat. Nedan följer Sveriges nordiska mästare 2026.

• Guld, FU18 -63 kg: Lova Björk Dalberg, Borlänge JK
• Guld, HU21 -60 kg: Albin Forselius, Frövi JK
• Guld, H -60 kg: Albin Forselius, Frövi JK
• Veteranguld: Karl Baker (Lugi JK), Roine Sundberg (SPIF), Saulius Sakinis (Varberg JK) och Holger Lindström (JK Budo)

Sverige tog även silver i lagtävlingen i både mixedlag kadett och senior. Lagtävlingen genomfördes i detta format för första gången och var ett uppskattat inslag. Representanter från samtliga nordiska förbund deltog dessutom vid prisutdelningarna, vilket ytterligare bidrog till den nordiska gemenskapen.

För fullständiga resultat hänvisas till officiell resultatsida: https://judokisa.fi/continfo/results/1203/

Medverkande domare från Sverige var: Marko Ahola (supervisor), Nellie Ernst och Peter Hed

Nordiskt samarbete

I samband med mästerskapet genomfördes traditionsenligt ett nordiskt möte. Från Svenska Judoförbundets styrelse deltog förbundsordförande Kristiina Pekkola, vice ordförande Gabriella Lörnbo samt Malin Nordin.

En särskilt uppskattad programpunkt var medverkan av Finlands landslagstränare Rok Draksic, som gav en insiktsfull genomgång av arbetet bakom det finska seniorlandslagets framgångar. Det är även värt att notera att Finland valde att delta med flera av sina främsta seniorer, trots att en Grand Slam‑tävling och starten på OS‑kvalet väntade redan veckan därpå. Detta bidrog till en hög sportslig nivå och visar tydligt den prioritet som värdlandet ger det nordiska samarbetet.

I direkt anslutning till mästerskapet arrangerades även ett gemensamt nordiskt träningsläger under måndag och tisdag. Lägret utgjorde ett värdefullt komplement till tävlingen och gav aktiva möjlighet till ytterligare matchträning samt erfarenhetsutbyte över nationsgränserna. Från styrelsens perspektiv är det nordiska samarbetet mycket värdefullt – inte bara för erfarenhetsutbyte utan även för att stärka den sportsliga utvecklingen och skapa långsiktiga förutsättningar för nordisk judo i ett internationellt sammanhang.

Nästa år går NM på Island

Nästa års Nordiska Mästerskap arrangeras i Reykjavik på Island den 12–13 juni. Att även kommande mästerskap genomförs i juni beror på krockar med andra internationella mästerskap samt begränsad tillgång till lämpliga arenor under maj månad.

Skribent: Malin Nordin.
Publicerat av: Kristin Johansson.
Foto: Peter Andersson.

Fler nyheter