Pressmeddelande: Masters-brons till Tommy Macias

Framgångarna för Tommy Macias i -73 kg bara fortsätter. Årets tio internationella stortävlingar har gett fem medaljer! Idag avslutade Macias året med ett Masters-brons.

Det internationella tävlingsåret avslutas i helgen med Masters, dit de 16 högst rankade i varje viktklass bjuds in. I år har vi fyra deltagare med, varav en idag. Och vilken dag den alltid sevärde Macias hade! I mer eller mindre alla sporter är det de som använder anfall som försvar de mest sevärda, och exakt den kategorin tillhör Macias – han är en garanti för underhållande judo.

Omgång 1
Världssexan Macias var seedad 5:a och inledde mot Sam Van T Westende från Nederländerna, som kommit med pga. återbud och är 20:e man på världsrankingen. Macias dominerade från start och efter 38 sekunder kom fotkastet ko soto gari och waza-ari (judons lägsta av två poängnivåer) tilldelades Macias. Van T Westende hängde inte riktigt med och efter ca 2 minuter var matchen över, ippon (full poäng) till Macias på ännu ett fotkast (de ashi barai).

Kvartsfinal
Med bara 16 deltagare väntade fjärde seedade Europamästaren Hidayat Heydarov från Azerbajdzjan i kvartsfinalen. Dubbelgaranti för oss som tittade på, Heydarov är nämligen precis som Macias, anfall är bästa försvar och båda är innovativa med mycket breda register.

I 30:e sekunden hittar Heydarov rätt med kastet seoi nage och får waza-ari. Den offensiva judon från båda två fortsätter även om det är tydligt hur stor respekt de båda har för varandra. Det är dock Heydarov som kommer längst i sina attacker.

Efter drygt halva matchen får Macias en shido (varning) och ökar då farten ytterligare. Tyvärr utnyttjade Heydarov det och får en till waza-ari på ett kast. Matchen fortsätter nere i mattan, där båda två är mycket bra. Heyadrov kan utnyttja övertaget efter kastet och får in en fasthållning, som dock Macias tar sig ur. Sekvensen fortsätter och Heydarov får en ”hemmagjord” fasthållning som ger ippon.

Återkval med chans på brons
I återkvalet väntar kanadensaren Arthur Margelidon, 11:e rankad. En match där det blir tydligt att Macias idag har nått en väldigt hög nivå, trots att Margelidon vann deras kvartsfinal på Grand Slam i Tokyo för två veckor sedan. Margelidon sliter och försöker verkligen, han gör det bra men det känns ändå inte som att han på allvar kan hota Macias. Halvvägs in i matchen kontrar Macias en attack och får waza-ari, han fortsätter nere i mattan och fasthållningen håller han i de 20 sekunder som krävs för att få ippon.

Bronsmatch
I bronsmatchen väntade uzbeken Giyosjon Boboev, som rankad 9:a hade imponerat stort tidigare under dagen med seger mot bl.a. världstvåan Orujov.  Macias och Boboev möttes senast i en GP-final i våras, då Boboev vann, men det var 1-1 i inbördes möten.

Foto: IJF – Gabriela Sabau

Macias dominerade direkt från start där Boboev hade fullt sjå att neutralisera Macias låga högergrepp. Redan efter 28 sekunder bjuds vi på en flygtur där Macias attackerar och Boboev försöker kontra… millimetrar från poäng.

Första halvan av matchen fortsätter likadant, Macias offensiv och Boboev defensiv, men efter 1:58 hittar Bobeov en lucka och kastet ger waza-ari.

Macias fortsätter utan stress och efter 2:25 kvitterar han, benkastet o uchi gari ger waza-ari (men ippon inte långt borta!).

En halv minut senare är Macias ytterst nära poäng igen. Han hinner också dra på sig en varning för falsk attack innan de 4 minuterna har gått.

Trots Macias klara dominans står det fortfarande lika och matchen går in i golden score, dvs. att första poängen vinner. Matchen fortsätter på samma sätt, när Boboev lurigt hittar en ny lucka efter 30 sekunder är han väldigt nära att få poäng.

Efter 1:30 skipas dock rättvisa när Macias kan kontra en attack av Boboev, waza-ari och bronset på Masters hamnar i Gustavsberg utanför Stockholm.

Foto: IJF – Gabriela Sabau

Tio turneringar och fem medaljer, varav en mästerskapsmedalj genom ett EM-brons, samt bara två gånger oplacerad är förstås mycket imponerande av Macias. Det ser bra ut inför det stundande tvååriga kvalet till OS i Tokyo som för judons del börjar redan kommande vår.

Här är en länk till Macias matcher idag! Här kan ni också läsa mer om Macias.

I morgon söndag tävlar Anna Bernholm, Joakim Dvärby och Martin Pacek.

För information: Pressansvarig – Christer Löfgren,  christer.lofgren@judo.se